Written by 10:13 am Επιστημονικά Νέα

Χαμηλή σε υδατάνθρακες διατροφή σταματά την περιοδοντίτιδα

Μια βελτιστοποιημένη διατροφή για καλύτερη στοματική υγεία!

Η υγιεινή διατροφή μπορεί να είναι η καλύτερη θεραπεία για τα προβλήματα των ούλων. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Freiburg στη Γερμανία έχουν ανακαλύψει ότι μία διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες που είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, βιταμίνες C και D, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες μπορεί να μειώσει σημαντικά την περιοδοντική φλεγμονή.
Οι ερευνητές δημιούργησαν μία ομάδα 15 ατόμων, 10 από τα οποία λειτούργησαν ως πειραματική ομάδα και 5 ως ελεγχόμενη. Η πειραματική ομάδα ξεκίνησε να τρώει τα συνιστώμενα φαγητά, ενώ η ελεγχόμενη ομάδα συνέχισε τη συνηθισμένη διατροφή για διάστημα 4 εβδομάδων. Με βάση τα αποτελέσματα, η διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες είχε θετική επίδραση στην υγεία του στόματος.
Η έρευνα “An Oral Health Optimized Diet Can Reduce Gingival and Periodontal Inflammation in Humans—A Randomized Controlled Pilot Study,” δημοσιεύτηκε από την BMC Oral Health. Ο Δρ. Johan Wölber και ο Δρ. Christian Tennert, 2 από τους συγγραφείς, συζήτησαν τα αποτελέσματα της έρευνας για τους επαγγελματίες στο Dentistry Today.

Συνεντευξη

Ε: Τι ώθησε την έρευνα σας για τη σχέση της διατροφής και της στοματικής φλεγμονής;
Α: Εντυπωσιαστήκαμε πολύ από τα αποτελέσματα της έρευνα του Baumgartner et al (2008) όπου οι συμμετέχοντες σε ένα προσομοιωμένο στη λίθινη εποχή περιβάλλον παρουσίασαν μειωμένη φλεγμονή στα ούλα, ακόμη και που είχαν περισσότερη πλάκα. Αυτό λοιπόν μας παρακίνησε να εξετάσουμε πιο προσεκτικά τη σχέση μεταξύ διατροφής και φλεγμονής των ούλων.
Ε: Γιατί οι υδατάνθρακες έχουν τέτοια αρνητική επίδραση στη φλεγμονή;
Α: Πρέπει να είμαστε ακριβείς εδώ και να κάνουμε τη διάκριση μεταξύ υδατανθράκων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη όπως οι σακχαρίτες, το μέλι, το αλεύρι σίτου ή το άμυλο κλπ. και σύνθετων υδατανθράκων όπως τα περισσότερα λαχανικά, τα χόρτα, τα φασόλια, τις φυτικές ίνες κλπ. Ενώ οι πρώτοι υδατάνθρακες φαίνεται να προωθούν τις φλεγμονώδεις διαδικασίες, τη διανομή ινσουλίνης και μία αναστολή του μεταβολισμού για την καύση του λίπους, οι τελευταίοι φαίνεται να έχουν μία μάλλον ουδέτερη επίδραση στο σάκχαρο του αίματος και ανασταλτικό αποτέλεσμα στις φλεγμονώδεις διεργασίες.
Ε: Τι ρόλο πρέπει να διαδραματίσουν οι οδοντίατροι στην αντιμετώπιση των ασθενών και της διατροφής τους;
Α: Με βάση τα τρέχοντα αποτελέσματα και τα αποτελέσματα από άλλες μελέτες, η διατροφή έχει μία βαθιά επίδραση στη φλεγμονή των ούλων. Κατά συνέπεια, ο οδοντίατρος έχει τη δυνατότητα να ανιχνεύει μάλλον εύκολα την υπερκατανάλωση ή τη λανθασμένη κατανάλωση ορισμένων θρεπτικών ουσιών και να συνιστά μία περισσότερο αντι-φλεγμονώδη διατροφή. Λόγω της συνιστώμενης μείωσης των υδατανθράκων με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, αυτή η διατροφή θα μειώσει τη τερηδόνα επιπλέον με άλλα θετικά αποτελέσματα.
Ε: Συγκεκριμένα, ποια τρόφιμα θα πρέπει οι οδοντίατροι να συμβουλεύουν τους ασθενείς τους να περιορίσουν και να αποφεύγουν;
Α: Με βάση τα αποτελέσματά μας, οι ασθενείς θα πρέπει να αποφεύγουν τους υδατάνθρακες με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, όπως η ζάχαρη κλπ και προ-φλεγμονώδη λιπαρά οξέα, ειδικά τα ωμέγα-6 λιπαρά οξέα.
Ε: Επίσης, συγκεκριμένα, ποια τρόφιμα θα πρέπει οι οδοντίατροι να συμβουλεύουν τους ασθενείς τους να περιλαμβάνουν στη διατροφή τους;
Α: Με βάση τα αποτελέσματά μας, οι οδοντίατροι πρέπει να συμβουλεύουν μία κυρίως φυτική διατροφή, χαμηλή σε υδατάνθρακες και πλούσια σε ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικά (π.χ. μούρα), ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (π.χ. λιναρόσπορος) και φυτικές ίνες.
Πηγή: http://www.dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/1178-a-low-carb-diet-stops-periodontal-inflammation